FFS Arion med lekterslep til Italia

16. februar 2024

18 dager tok slepeturen, da FFS Arion tauet gigantlekteren Boa Barge 34 fra Rotterdam til Genova.

img_20240116_211509-01

FFS Arion på vei til Genova med Boa Barge 34.

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Komunikasjon

Lekteren er den samme som ble benyttet til frakt av oppdrettsmerden Marine Donut fra Brevik til Molde i fjor sommer. Også den gangen ble slepejobben utført av FFS Arion.

– Lekteren skal brukes i forbindelse med en havneutbygging i Genova, sier FFS-sjef John W. Nilsen.

BOA BARGE er 140 meter lang og 36 meter bred, og kan laste opptil 24.600 dødvekttonn. Den eies av trondheimsrederiet Boa.

– Turen ned fra Rotterdam til Genova er på nesten 2000 nautiske mil og var preget av nokså dårlig vær. Men lekteren kom greit frem, sier Nilsen.

Genova havn skal igjennom omfattende oppgraderinger de neste årene. I tillegg til å lage en ny ytre molo, skal det mudres i det som kalles et nytt superbasseng for å gi sikker tilgang for kontainerskip og passasjerskip.

GENOVA LIGGER den italienske regionen Liguria, og har en av de største og mest travle havnene i Middelhavet. Byen fungerer som et viktig logistisk knutepunkt for sjøtransport i Europa.

Havna håndterer et bredt spekter av aktiviteter, inkludert kontainertransport, bulk- og stykkgods, cruisetrafikk, samt ro-ro-tjenester. Infrastrukturen er godt utviklet, med avanserte fasiliteter for lasting og lossing, lagring, samt vedlikehold og reparasjon av skip.

I tillegg til sin økonomiske betydning, er havna også en viktig del av Genovas historiske og kulturelle identitet med en rik historie som strekker seg tilbake til middelalderen.

Presentasjon

Taubåt / 1993