Tidenes beste kvartal for testing av trekkraft

26. april 2024

Seks bollard pulls er gjennomført i Stolsfjorden i Flekkefjord så langt i år. Det er ny rekord.

435894639_849561847212623_5448636518808003887_n

Blant båtene som testet trekkraften i Stolsfjorden i Flekkefjord i april var Maersk Laser. (Foto: Maersk)

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Det tegner til å bli et veldig bra år, sier operasjonsleder Leif Steinar Simonsen i Farmar.

Selskapet assisterer operasjonene med kranfartøyet FFS Amon og et mannskap på tre. Med seg har de en vektcelle som kobles til vaieren og viser hvor mange tonn båten trekker.

ALLE FARTØYER som driver med ankerhåndtering og «rig moves» er nemlig pålagt å kontrollere trekkraften hvert tiende år. Dette er også noe en del kunder krever i forkant av store jobber.

Kjeholmen i Stolsfjorden utenfor Flekkefjord regnes for å være blant Europas beste steder for gjennomføring av slike bollard pulls.

– Her finnes det knapt tidevannsstrømmer og området er ikke så vindutsatt, sier Simonsen.

VAIEREN FESTES i spesialmontert pullert og strekkes så langt som 1500 meter ut i fjorden. Trekkraften på båtene som testes ligger som oftest mellom 120 og 260 tonn. Men vektcellen er sertifisert for å måle trekk på opptil 400 tonn.

– Båtene som kommer hit er i hovedsakelig ankerhåndteringsfartøyer, de fleste mellom 50 og 70 meter lange. Det siste fartøyet vi hadde her var en hollender. Men det kommer båter fra hele Nord-Europa, og mange av dem kommer tilbake, forklarer Simonsen.

VARIGHETEN AV selve bollard pull’en kan variere fra et kvarter til to dager.

– I tillegg er det er jo alltid en del forberedelser i forkant. Blant annet har vi toolbox-prat med mannskapet om bord i båten som skal testes. Så hele operasjonen tar minimum fire timer, forteller Simonsen.

Farmar kan håndtere forespørsler om bollards pulls på kort varsel. Og selv om aktiviteten har vært stor nå i vår, har selskapet kapasitet til å ta imot flere testobjekter i Stolsfjorden.

– Det har vi absolutt. Gitt at FFS Amon er ledig, kan vi være klare på noen få timer, sier Simonsen.

Presentasjon

Kranfartøy / 1980