FFS Athos overhales og oppgraderes
19. mars 2024
– FFS Athos skal bli som ny, smiler Farmar-sjef John W. Nilsen. Taubåten ligger nå i dokk ved Hirtshals Yard i Danmark og gjennomgår en rutinemessig femårsklassing.
Det er full overhaling av alle maskiner, bunn, generatorer og propeller når FFS Athos skal femårsklasses.
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Hvert femte år må alle kommersielle fartøyer som opererer under internasjonale og nasjonale maritime regelverk gjennom en ny klassifisering, med kontroll av skrog, utstyr og fartøyets generelle tilstand.
Klassingen sikrer at fartøyet opprettholder standardene for sikkerhet og operasjonell effektivitet som kreves for maritim virksomhet.
– DET ER KONTROLL og full overhaling av alle maskiner, bunn, generatorer og propeller. Det elektriske anlegget blir dessuten gjennomgått, og alle tanker og bunnen på skroget blir tykkelsesmålt. Også sikkerhetsutstyret om bord blir sjekket, sier Nilsen.
FFS Athos regnes som Norges grønneste taubåt. Den går nemlig med elektrisk motorkraft til og fra slepeoppdragene. Det sparer miljøet for utslipp og kundene for kostnader.
I FORBINDELSE med klassingen, benytter Farmar anledningen til å foreta flere oppgraderinger om bord.
– Enkelte av motorene skal byttes. I tillegg vil vi utføre en del forbedringer underveis på ting som mannskapet har bedt om, sier Nilsen.
FFS Athos er bygd i 2014 og har vært i Farmars eie siden begynnelsen av 2020. Den brukes i hovedsak til havnebuksering, langbuksering, assistanse og berging.
AT KLASSINGEN av FFS Athos skjer i Danmark, er ikke tilfeldig. FFS Amaranth, som senere er blitt solgt ut av Farmar-flåten, tok femårsklassingen her i januar i fjor. Fem måneder senere gjorde FFS Arion det samme.
– Vi har et veldig godt samarbeid med skipsverft i Danmark. Så på klassinger bruker vi gjerne disse, sier Nilsen.
Alle Farmar-båtene bærer fortsatt FFS-navnet. Planen er å gjennomføre en rebranding av flåten så snart registreringen er godkjent, trolig i løpet av våren.
Presentasjon
Taubåt / 2014