Bygger «grønn» kai med lekter fra FFS

19. desember 2023

FFS-lekteren Ponton 10 er rigget opp med fire vinsjer. Den er en viktig brikke i arbeidet med å bygge ny kai for Elkem i Kristiansand.

IMG_4789

FFS Ponton 10 er her på plass der den nye Elkem-kaia skal bygges i Kristiansand.

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Lekteren ble slept bort av FFS Athos, og vi regner med at den blir liggende i Kristiansand i en eller to måneder, sier John W. Nilsen, daglig leder i FFS.

FFS Ponton er 30,53 meter lang, 21,11 meter bred og bygd i 1982. Den brukes gjerne som midlertidig eller semipermanent kai for RoRo-last, det vil si last som kan rulles om bord i et skip.

– STORE PÆLERIGGER står nå om bord i lekteren. Til kaibygging er FFS Ponton ideell, sier Nilsen.

Kaia som skal bygges på Elkems industriområde betegnes som «grønn», ettersom den vil gjøre det mulig å frakte lasten utslippsfritt over byfjorden i Kristiansand.

MÅLET ER NEMLIG at det skal gå skip på strøm eller hydrogen med last fra kaia til konteinerkaia på bysiden.

Det er Repstad Anlegg som er hovedentreprenør. Kaia er anslått å koste rundt 50 millioner kroner.

ELKEM PRODUSERER elektrodemasse til 350 smelteovner.  Til Fædrelandsvennen opplyser verkssjef Odd Olsen at rundt 90 konteinere blir fraktet på bilvei fra fabrikken på Fiskaa til havna i sentrum hver eneste uke.

– Det som vil gjøre den store forskjellen er at vi skal gå over til å frakte konteinerne med skip som går på hydrogen eller strøm, sier Olsen i et intervju med avisen.

Presentasjon

Taubåt / 2014

 

Lekter / 1982