Ny kranbåt med spesielle egenskaper
29. januar 2024
Den har fire kraner om bord og kan gå på ekstremt grunt vann. Nå er nyinnkjøpte FFS Aton malt i mørkeblått og rigget for tjeneste.
John W. Nilsen, daglig leder i FFS, demonstrerer mulighetene med kranene om bord.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Dette er en veldig anvendelig båt, som er ideell til kabellegging i trange fjorder. Men den kan brukes til mye, sier FFS-sjef John W. Nilsen.
Via et mobilt styringssystem står han på dekk og demonstrerer han hvordan en av kranene fungerer. Båten har til sammen fire kraner, som hver har en kapasitet på 100 tonnmeter og løfter over 10 tonn. Rekkevidden er på 27 meter. Helt ytterst på vinsjen er løftekapasiteten ett tonn.
BÅTEN HAR tidligere vært avlusningsflåte brukt til bekjempelse av lakselus på Sortland i Vesterålen. På vei ned til Farsund, var den innom Green Yard Kleven i Ulsteinvik.
Der ble avlusingsanlegget demontert og solgt videre i deler til ulike oppkjøpere. Samtidig ble det lagt et tredekk som skal beskytte ståldekket under.
– Vi kjøpte brukte dekksbeskyttere som ble hugget på Green Yard Kleven. Så dette er gjort på en bærekraftig og god måte, sier Nilsen.
FFS ATON har også fått nye farger. Nå gjenstår kun én ting.
– Om bord står en boligmodul som er skrudd fast på dekk. Denne skal vi ta av og gjøre mobil, slik at den kan brukes på land, på FFS Aton eller på hvilken som helst av lekterne våre. Et eget kloakkanlegg er montert under den. Så det eneste vi trenger å tilføre er strøm og ferskvann, sier Nilsen.
Boligmodulen har fire lugarer – alle med egne baderomsfasiliteter. I tillegg kan mannskapet om bord slappe av mellom arbeidsøktene i en romslig messe med TV og kokemuligheter.
FFS Aton måler 32 ganger 24 meter. Lastekapasiteten er på 200 tonn, altså vesentlig mer enn FFS Amon som kun kan ta 50 tonn. Men den største fordelen med dette selvgående lekterfartøyet er at det kan opereres på ekstremt grunt vann.
– UTEN LAST trenger kan dybden være så lav som 60-70 centimeter. Fullastet har den en dybde på halvannen meter. I tillegg er propellene flush i skroget, noe som gjør av vi kan sige helt inn på en strand og ilandføre utstyr uten å ta skade.
FFS Aton er også utstyrt med et dynamisk posisjoneringssystem, som gjør at den kan ankre uten å bruke anker.
Gjennom satelittposisjonering, vindsensorer og automatikk kan propellene styres slik at båten blir stående i fast posisjon. Dette systemet kan også brukes til inspeksjoner av rør eller kabler der båten automatisk følger undervannsdronen eller en forhåndsvalgt rute.
Vanlig besetning om bord er to mann pluss prosjektmannskaper.
– FFS Aton kompletterer flåten vår på en god måte og gjør at vi kan ta på oss nye typer oppdrag. Vi gleder oss til å komme i gang, sier Nilsen, som røper at flere kunder allerede har vist interesse for å benytte seg av FFS Atons tjenester.
Presentasjon
FFS Aton / Kranfartøy / Lekter / 2016