FFS Aton hjelper hyttefolk i skjærgården

25. mars 2024

Med fire kraner, dynamisk posisjoneringsutstyr og en lastekapasitet på 200 tonn, finnes det knapt grenser for hva Farmars nye kranfartøy kan frakte ut til øyene.

AQ9I1948

Gravemaskinen losses i land på Ullerøya. Nå kan Frank Bulæg starte hyttebyggingen.

Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– I dag skal vi hjelpe tre kunder på fire ulike destinasjoner, forteller Stian Leirvik.

Klokken har akkurat passert sju. Morgensolen kjemper for å komme igjennom det tynne skylaget. På vannet er det nesten ikke en krusning å se.

Skipper Leirvik manøvrerer det 32 meter ganger 14 meter store lekterfartøyet lekent ut fra Farmars base i Lundevågen. Med seg som mannskap denne nydelige vårdagen har han André Mosvold og Sebastian Jakobsen.

FØRSTE STOPP er Kollavika på Langøy. Her står Egil Aunevik og Jarl Reinertse på en brygge og venter. En minigraver har gjort jobben hos førstnevnte. Nå skal den transporteres til Melkevika på Skarvøy, der sistnevnte har et byggeprosjekt gående på hytta.

Det er smalt og grunt. Likevel skal det mye til før FFS Aton må melde pass. Fordi den er bygd som en lekter, kan båten klare grunner ned mot én meter. Den er helt flat under, og propellene stikker ikke ut som på de fleste andre fartøyer.

– Den har innebygd vannjet, som innebærer at propellene er skjermet. Dermed risikerer vi ikke at de kommer borti steiner eller tauverk, sier Leirvik.

DEN VIKTIGSTE funksjonen om bord, ifølge skipperen, er likevel dynamisk posisjonering (DP) – som sørger for at båten kan holde samme posisjon med å bruke egne propeller. En datamaskin om bord samler data om bølgenes virkning på skroget, om vind, hvilken retning fartøyet peker i og nåværende posisjon. Så sendes kommandosignaler til fartøyets propeller.

– Det betyr at vi kan gå svært nærme land uten anker og uten at vi trenger å legge til, sier Leirvik.

Minigraveren heises enkelt om bord med en av de fire kranene på FFS Aton, mens båten kjører på DP flere meter fra land.

Så går turen videre til Skarvøy, der graveren løftes i land igjen.

– NÅ ER DET Ullerøy neste, sier Leirvik, og gir gass. Uten at det gir mannskapet om bord bakoversveis. For FFS Atons makshastighet på seks knop skremmer ingen. Men så er heller ikke dette en speedbåt.

– FFS Aton er en veldig anvendelig. Den er ideell til kabellegging i trange fjorder, men kan brukes til mye. De neste ukene vil den nok bli benyttet en del til skjærgårdsoppdrag, sier FFS-sjef John W. Nilsen.

På idylliske Ullerøy skal Frank Bulæg bygge ny hytte. Da trenger han både maskiner og byggevarer. Første hiv er en gravemaskin. Så ilandsettes en ATV, fulgt av et tjuetalls bigbagger med pukk og sand.

– Uten Farmar og hjelp derfra, ville jeg aldri klart å få fraktet ut en gravemaskin. Når vi da kan ta med alt det andre i tillegg, så sparer det oss mange timers arbeid, sier Bulæg fornøyd.

SISTE LEVERANSE er en avfallskontainer fra Hansen-Renovasjon. Kunde er Andor Simonsen på Langøy. Han står på land og dirigerer. Kontaineren lander akkurat der den skal.

Mission completed! De tre som jobber om bord sitter på broa og småprater. Mens båten tøffer mot basen, åpner de matpakkene sine og inntar en velfortjent brødskivelunsj.

 – Det er en kjempegrei båt å jobbe på, sier André Mosvold, og drar seg i skjegget.

– Ja, her oppe har vi faktisk bro, bysse og oppholdslugar i ett, følger Sebastian Jakobsen opp.

Presentasjon

FFS Aton / Kranfartøy / Lekter / 2016