Til Sunnmøre med spesielt skrog

12. januar 2024

Båtkroppen som FFS Arion her sleper, skal til Ulstein Verft for å bli et toppmoderne servicefartøy for vindmøller.

Snapchat-1834126886

FFS Arion på vei til Sunnmøre med skroget som skal bygges på og bli til et toppmoderne servicefartøy for vindkraftindustrien.

– Skroget er produsert i Polen. Nå skal skipet utstyres i Norge, sier John W. Nilsen, daglig leder i FFS.

FFS Arion, som er den største taubåten i FFS-flåten, ankom den polske havnebyen Gdynia før jul. Etter noen dager med venting, startet slepeoppdraget. Planen er å være fremme i Ulsteinvik senere denne uken.

ULSTEIN VERFT ble etablert i 1917 og er et familieeid verft som i hovedsak bygger og leverer spesialfartøyer til aktører innenfor offshore energi.

Verftet må ikke forveksles med Green Yard Kleven, som ligger i samme kommune på Sunnmøre og tilbyr nybygg, reparasjoner, ombygging og resirkulering av skip. I dette verftet er FFS inne på eiersiden sammen ble blant andre Einar Øgrey Farsund.

DET ER FOSNAVÅG-REDEREN Stig Remøy som har bestilt servicefartøyet for vindmøller gjennom selskapet Olympic Subsea.

Skipet bærer byggenavnet Olympic NB 318. Det bygges etter konseptet Twin X-Stern, som blant annet innebærer at fartøyet optimaliseres for lavt energiforbruk.

Presentasjon

Taubåt / 1993