Tidlig vårpuss på tre av FFS-båtene

27. februar 2024

FFS Atlas får ny baufender og nye toaletter, på FFS Amon legges det nytt tredekk, mens FFS Aton bygges litt om etter at boligmodulen om bord er blitt fjernet.

AQ9I1230

FFS Atlas skal bytte baufender. Her gjøres det klart for å kunne montere den nye gummien på plass.

Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Vi dekker de fleste fagdisipliner innenfor industri- og håndverkerfag her på verkstedet. I staben har vi alt fra industrimekanikere og sveisere til tømrere og rørleggere. Derfor gjør vi alt renoveringsarbeidet om bord på båtene med egne folk, sier verkstedsleder Ronny Christoffersen.

Solen skinner fra skyfri himmel. Det er fortsatt noen dager igjen før februar blir til mars. Men vårluften er ikke til å ta feil av.

OG DET MERKES på humøret til gutta på verkstedet i Lundevågen. For de elsker båtpuss i fint vær!

– Det er gøy med litt ulike arbeidsoppgaver, sier Kjetil Juliussen, som sammen med Isak Lyngsvåg Andreassen er i full gang med å montere nye avløpsrør på FFS Aton – en nyinnkjøpt båt med hele fire kraner om bord.

– Jeg er utdannet både rørlegger og industrimekaniker, så akkurat slike arbeidsoppgaver er midt i blinken for meg, sier Juliussen.

FFS ATON er et selvgående lekterfartøy som kan opereres på ekstremt grunt vann. Båten er ideell til kabellegging i trange fjorder, men kan brukes til mye.

Da den ble kjøpt, hadde den en boligmodul om bord. Denne er nå demontert og gjort mobil, slik at den kan anvendes på land, på FFS Aton eller på hvilken som helst av FFS-lekterne.

– Som følge at vi fjernet boligmodulen, må det gjøres litt arbeid om bord, sier Christoffersen.

NOEN METER lenger borte på FFS-kaia ligger FFS Amon fortøyd. Her jobber to mann med å fjerne rust fra dekket. Snart skal båten få nytt dekk av tre.

Den gamle krana skal dessuten byttes ut. FFS Amon benyttes mye i skjærgårdstjeneste, men spiller også en viktig rolle i bollard pull-operasjonene.

Den brukes dessuten som støttefartøy i forbindelse med mudringsoppdrag og dykkerjobber.

LIKE VED SIDEN av FFS Amon ligger FFS Atlas. Også her er det renovering på gang. Gummifenderen i bauen på taubåten er fjernet. Nå sveises det i festene til den nye fenderen.

– I tillegg gjør vi en stor innvendig jobb. To toaletter med vaskerom skal totalrenoveres. Dessuten planlegger vi å pusse opp de fem lugarene om bord, sier Christoffersen.

FFS Atlas er den eldste taubåten selskapet har. Den er 30,3 meter lang og 13,46 meter bred, og brukes både til sleping og havnebuksering.