Ut fra Farsund for siste gang
26. oktober 2021
Her slepes den 183 meter lange lekteren S-600 bort fra Lundevågen for å selges som skrapmetall.
Taubåten FFS Arion slepte den enorme lekteren fra Farsund til Egersund, assistert av FFS Amaranth og FFS Athos.
Av Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Lekteren har ligget i opplag i Farsund i seks år, kun avbrutt av en snartur til Verdal i 2018. Slik sett mister havna en av sine mest kjente «gjester» når den nå sendes til Tyrkia for opphugging.
S-600 ble denne uken slept ut fjorden av FFS Arion, assistert av FFS Athos og FFS Amaranth. Første etappe gikk til Egersund. Der skal den ligge til eksporttillatelsen er i gått orden.
LEKTEREN ER bygget for å transportere og sjøsette plattformunderstell, såkalte jackets. Slike prosjekter blir normalt annonsert mellom tre og fem år i forveien. Lekteren blir gjerne booket to år i forkant.
– Aktiviteten i dette markedet er svært lav, og slik ser det også ut å bli i overskuelig fremtid. Det påvirker etterspørselen etter denne type lektere. Eieren har derfor gjort en strategisk vurdering og valgt å selge. At prisene på skrapmetall er historisk høye, spiller selvsagt også inn, sier John W. Nilsen, daglig leder i FFS.
DET ER SAIPEM, verdens nest største oljeserviceselskap, som har eid S-600. I sommer fikk FFS i oppdrag å rydde lekteren for push-utstyr. Dette utstyret ble solgt til Italia.
Nå forsvinner altså selve farkosten snart sørover også.
Lekteren hadde sitt siste oppdrag i Nordsjøen i juli 2015 i forbindelse med sjøsetting av understellet til Gina Krog-plattformen. Siden har den stort sett ligget i opplag i Lundevågen.
S-600 ER 183 meter lang og 47,24 meter bred, og har en lastekapasitet på hele 60.760 tonn.
Saipem har for øvrig i alle disse årene hatt to mann fast boende på hotell i Farsund for å passe på lekteren.
Presentasjon
FFS Arion / Taubåt / 1993
Taubåt / 2014