To taubåter «stand by» på Snorre B

13. juni 2023

I over en måned har FFS Arion og FFS Arion ligget i fast beredskap ved en av Equinors rigger i Nordsjøen.

FFS Athos (t.v.) i beredskap utenfor Snorre B-plattformen. Konstruksjonsfartøyet til venstre for plattformen. (Video: Henrik Amstrup Lauritsen)

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Våre båter opererer som såkalte «emergency response tugs» i forbindelse med at et konstruksjonsfartøy gjør en vedlikeholdsjobb på oljeplattformen Snorre B. Skulle fartøyet få maskinstans, vil det kunne oppstå stor kollisjonsfare. Da vil våre båter rykke inn og sku fartøyet bort fra riggen, sier John W. Nilsen, daglig leder i FFS.

Normalt går en slik operasjon uten behov for assistanse. Men skulle uhellet være ute, kan følgene bli katastrofale.

– DERFOR ER DET viktig at taubåtene ligger i umiddelbar nærhet, slik at de kan komme til raskt og på kort varsel. Taubåtene representerer en ekstra forsikring for alle som involvert i operasjonen, sier Nilsen.

FFS har de siste årene jobbet målrettet for å skaffe seg utstyret og sertifikatene som er nødvendige for å kunne få denne typer jobber.

– AT FFS NÅ er godkjent som leverandør, betyr mye for oss som selskap. Disse jobbene henger høyt, nettopp fordi de er så krevende. I tillegg til at ha alle formelle godkjennelser i orden, blir båtene nøye inspisert av kunde i forkant, sier Nilsen.

Denne gangen ble de to taubåtene rekvirert i tre uker med opsjon på tre til.

Vedlikeholdet skjer på Snorre B, som er en oljeplattform i blokk 34/4 på Snorrefeltet i Nordsjøen. Den integrerte og halvt nedsenkbar bore-, produksjons- og boligplattformen ligger om lag syv kilometer nord for Snorre A.

OLJEN SOM produseres her transporteres med rørledning til Statfjord-B for lagring og eksport. Noe av gassen reinjiseres i reservoaret, mens resten sendes i rørledning til Statpipe-systemet via Snorre A.

Plattformen ble opprinnelig operert av Norsk Hydro, men opereres nå av Equinor.

Presentasjon

Taubåt / 1993

 

Taubåt / 2014