Slepte historisk torpedobåt til Bømlo
1. november 2021
Med drahjelp fra FFS Athos, ble KNM Skrei flyttet til Rubbestadneset. Der skal krigsklenodiet stilles ut.
FFS Athos slepte for at den historiske torpedobåten KNM Skrei fra Horten til Rubbestadneset. (Alle fotos: Per Bonde)
Av Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon (tekst)
– Dette er gøy og spennende for oss å få være med på, sier John W. Nilsen, daglig leder i FFS.
KNM Skrei en av 20 torpedobåter i Tjeld-klassen, som ble benyttet av Sjøforsvaret i perioden 1960 til 1976 og av Sjøheimevernet frem til 1992.
Båten er basert på et design av Jan Herman Linge, og ble bygget på Båtservice Verft AS i Mandal. Den ble overlevert i 1965 som det nest siste i serien.
MTB’ENE I serien ble bygget i linoljekokt mahogni på askespant. Med 6200 hestekrefter fordelt på to 18-sylindrede Napier Deltic turbodieselmotorer fra England, gjorde fartøyene nesten 50 knop og var med dette en av verdens raskeste trebåter i denne størrelsen.
Etter at marinen utrangerte båttypen i 1976, ble fem av fartøyene overtatt av Sjøheimevernet.
KNM «SKREI» ER den eneste av denne fartøystypen som er bevart. Det ble gjort et betydelig renoveringsarbeid på fartøyet før det i 2014 tatt opp på land for siste gang og lagret i en hangar på Karljohansvern i Horten.
Der blir den stående frem til selskapet Unitech og forsvarsvenner fra Bømlo la en plan om å stille ut torpedobåten i et nytt bygg.
I midten av september ble KNM Skrei løftet på plass på lekteren Tronds Barge 8 i Horten og slept av vestover av FFS Athos.
Presentasjon
Taubåt / 2014