Hjalp Equinor-skip tilbake til plattformen
29. august 2022
Etter en milliardoppgradering, ble lagerskipet Njord Bravo tauet ut til Norskehavet igjen. FFS assisterte i slepet.
Njord Bravo på vei ut fra Kristiansund. FFS Athos ligger helt inn til skroget på lagerskiupet. Foto: Jonny Engelsvoll, Equinor
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Vi er takknemlige for at Equinor har tillit til oss og at vi får bidra med den mest drivstoffeffektive slepebåten i Norge på dette viktige prosjektet, sier FFS-sjef John W. Nilsen.
De siste årene har Equinor-eide skipet vært igjennom en omfattende oppgradering på et verft i Haugesund. Før utsleping til Njord A-plattformen igjen, var Njord Bravo innom Kristiansund for ferdigstilling og driftsforberedelser.
– DET ER GOD stemning blant mannskapet. Nå er vi i offshoremodus igjen, sier kaptein om bord, Håvard Enoksen, i en film Equinor har laget i forbindelse med reinstallasjonen av Njord Bravo.
Njord-feltet ble satt i produksjon i 1997. Lagerskipet er nå klargjort for å kunne være i drift i nye tjue år.
FFS ATHOS var en av flere båter som bidro i slepet av Njord Bravo fra Kristiansund til Njord A-plattformen. Taubåten regnes som Norges grønneste i sitt slag. Den har fire dieselmotorer med til sammen 5600 hestekrefter. I diesel elektrisk modus klarer den seg med en motor tilsvarende en liten lastebil.
FFS Athos kan dermed gå i såkalt e-modus til og fra slepeoppdragene. Det sparer miljøet for utslipp og kundene for kostnader.
Presentasjon
Taubåt / 2014