Her gjøres seismikkbåten klar for seilas
8. mai 2023
Etter halvannet år i opplag i Lundevågen, mobiliseres SW Amundsen for et nytt oppdrag av flere arbeidsteam fra FFS.
Simon Langemyr (bakerst), Erik Vindheim og Ronny Christoffersen i diskusjon om sylinderne på seismikkdekket.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Vi gjør mange jobber parallelt, så her er det travelt, sier verkstedsjef Ronny Christoffersen, og tar oss med en tur om bord i den nesten 90 meter lange seismikkbåten.
De første vi møter er Kjetil Juliussen, Isak Abrahamsen og Kristian Ytterdahl, som trekker på en rull med rør.
– DISSE GUTTENE bytter ut alle vannrør i fire etasjer, slik at ferskvannsforsyningen blir bra om bord, forklarer Christoffersen, før han spaserer inn på skipskjøkkenet. Der har FFS sørget for nye fliser på hele gulvet.
Så bærer det i godt driv nedover flere bratte trapper.
– Nå er vi i maskinrommet, utbryter Christoffersen når han har nådd bunnen.
HER NEDE HAR Roger Langenes og Tobias Bulæg sveist opp en rekke stålfester. En av kompressorene må nemlig byttes ut – og den er for tung til å bæres for hånd.
– Vi har laget et system der vi kan jekke kompressorene opp og så trekke ned bortover til åpningen. Én gammel kompressor skal ut og erstattes med to nye, sier Christoffersen.
OPPE PÅ seismikkdekket viser Simon Langemyr og Erik Vindheim tommel opp når vi kommer forbi.
– De skal demontere fire sylindere, bytte pakninger, gjennomføre testing og så montere dem på plass, forteller Christoffersen.
På skroget utvendig er det også full aktivitet. Her driver mannskapet om bord generelt vedlikehold.
– Planen er at SW Amundsen skal dra fra Lundevågen i juni. Før det regner vi med at det blir mye arbeid for oss i FFS, sier Christoffersen.