Gjør vedlikehold på seismikkbåter

21. september 2023

Tunge sylindere demonteres, pakkes og sendes til kontroll. Selv om seismikkbåten Ramform Explorer ligger i opplag, gjennomføres det stadig vedlikeholdsjobber om bord.

AQ9I8599

Geir Ove Kummuneje (t.v.) og Erik Vindheim jobber med å få en sylinder opp på jekketralla om bord på Ramform Explorer.

Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Fra disse vinsjene går kablene gjennom trinsene og ut i sjøen. Om Ramform Explorer skal aktiveres igjen, vet vi ikke. Men når båten ligger så lenge uvirksom, må utstyret sjekkes jevnlig. Rederiet holder alltid skipene klare til å gå ut på kort varsel og vi hjelper til der vi kan, sier Erik Vindheim, mekaniker hos FFS.

Sammen med Geir Ove Kummuneje heiser han opp en demontert sylinder fra bakken og losser den over på en jekketralle. Så trilles den bort.

– JOBBEN VIDERE blir å bestemme om den skal overhales eller byttes, men det er det andre som styrer, sier Vindheim.

Noen dekk nedenfor er det også full aktivitet. En av arbeidsbåtene til FFS legger til ved skipssiden, før den henter en slange fra sugebilen til Hansen Renovasjon. Oljeholdig vann skal hentes opp.

LENGER UTE I Lundevågen har en annen seismikkbåt lagt til kai. PGS Apollo skal blant annet få installert en Pinger Pole, som er en signalsender som brukes i seismikkoperasjoner.

I en trang sjakt mot bunnen av båten jobber mekanikerne Simon Langemyr og Joar Hansen.

– I tillegg til å montere en Pinger Pole, har vi tatt ut husene som disse står i og sandblåst dem. Det er en nokså stor jobb. Dessuten har vi litt tidspress, ettersom båten snart skal ut på oppdrag igjen, sier Langemyr.

Presentasjon

Arbeidsbåt / Taubåt /