Full fart i seismikkhavna
23. november 2021
Stadig flere båter kommer inn til Lundevågen for å bli klargjort til nye oppdrag. Det gir jobb for FFS.
Vedlikeholdsarbeidet på Oceanic Vega vil fortsette inn i desember. Her er Kenneth Fidje, som leder prosjektet fra FFS sin side, i sving med dirigere krana.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Før dro båtene gjerne inn for å ligge i ro en periode. Nå brukes Lundevågen i større grad som base. Båter kommer og går hele tiden, sier John W. Nilsen, daglig leder i FFS.
Som kjent er Farsund nå verdens største seismikkhavn. Og aktiviteten der er økende.
Bare i oktober og november har FFS bidratt til mobilisering og demobilisering av tre båter fra Shearwater.
AMAZON WARRIOR er blitt tatt ut av opplag, såkalt «cold stack», og reaktivert. Den er nå på oppdrag i Sør-Afrika.
– Her gjordevi en del småjobber om bord, og hjalp til med innkjøp og logistikktjenester, sier driftssjef i FFS, Ronny Christoffersen.
I tillegg har flere andre lokale og eksterne leverandører vært inne i forbindelse med reaktiveringen og bidratt til at hotellene i hele regionen har vært utsolgt for rom i en lengre periode.
SW AMUNDSEN kom inn etter et endt oppdrag og er lagt i opplag.
– Mannskapet gjorde selv jobben med å spole av kablene. Vi rigget opp og tok ned utstyret som ble brukt i den operasjonen. I tillegg utførte vi sveising på noen kompressorer, før vi flyttet båten bort på industrikaia og koblet den på landstrøm, og overførte den til FFS sitt tekniske vaktlag, sier Christoffersen.
OCEANIC VEGA er inne for en teknisk stopp og ligger nå ved dypvannskaia i Lundevågen. Her har FFS gjort mye vedlikehold, og arbeidet vil fortsette ut november og inn i desember.
– Her har blant annet heist på land de store vingene bak i båten, slik at de kunne pusses og og males, sier kranleder Tony Kristiansen.
FFS har også overhalt hydraulisk utstyr og vinsjer om bord.
– Dessuten har vi pusset ned og malt en FRB (Fast Rescue Boat), forteller Christoffersen.