{"id":2263,"date":"2023-07-12T13:22:13","date_gmt":"2023-07-12T11:22:13","guid":{"rendered":"https:\/\/farmar.no\/?p=2263"},"modified":"2023-07-12T13:24:02","modified_gmt":"2023-07-12T11:24:02","slug":"kontrollmaler-lasten-pa-batene","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/farmar.no\/kontrollmaler-lasten-pa-batene\/","title":{"rendered":"Kontrollm\u00e5ler lasten p\u00e5 b\u00e5tene"},"content":{"rendered":"\n

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon<\/em><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Lokalt utf\u00f8res dette for blant andre Alcoa Lista n\u00e5r b\u00e5ter har kommet inn med r\u00e5varer til Farsund. Men det kan ogs\u00e5 like gjerne v\u00e6re i Bergen, Husnes eller Porsgrunn, hvor vi ogs\u00e5 har slike oppdrag, sier operasjonssjef Leif Steinar Simonsen.<\/p>\n\n\n\n

Poenget med en \u00abdraft survey\u00bb er \u00e5 bestemme vekten p\u00e5 lasten om bord i en b\u00e5t uten \u00e5 m\u00e5tte veie selve lasten. Dette gj\u00f8res ut fra en spesiell prosedyre.<\/p>\n\n\n\n

F\u00d8RST SJEKKES<\/strong> dypgangsmerkene seks steder p\u00e5 skroget \u2013 foran, midtskips og akter p\u00e5 babord og styrbord side. Deretter m\u00e5les alt av ballast, ferskvann, drivstoff og olje. Og til slutt beregnes skipets konstant, det vil si vekten av l\u00f8st utstyr, fort\u00f8yninger, rust andre ting som ikke skipet hadde ombord da det var nytt, og dermed ikke er en del av den offisielle lettskipsvekten.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Samme prosedyre gj\u00f8res f\u00f8r og etter lossing. N\u00e5r vi har registrert alle dataene, plottes de inn i et program som beregner lasten, forklarer Simonsen.<\/p>\n\n\n\n

EN \u00abDRAFT SURVEY\u00bb<\/strong> er basert p\u00e5 Archimedes-prinsippet, det si at et legeme nedsenket i en v\u00e6ske blir utsatt for en oppadg\u00e5ende kraft som er lik vekten av den fordrevne v\u00e6sken.<\/p>\n\n\n\n

Som regel utf\u00f8rer b\u00e5de mannskapet om bord p\u00e5 b\u00e5ten og mottakeren en vektberegning av lasten f\u00f8r og etter lossing.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Lokalt i Farsund er det Alcoa Lista som er oppdragsgiveren v\u00e5r. Det er strenge milj\u00f8krav forbundet med slik lasting, s\u00e5 det er viktig dette blir gjort riktig, sier Simonsen.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e5r avdeling for \u00abport operations\u00bb utf\u00f8rer og tilbyr f\u00f8lgende tjenester:<\/p>\n\n\n\n