Siste arbeidsdag for Farmars store veteran

29. mai 2026

Etter 11 år i Farmar ble Odd Vik takket av. Men helt ferdig med Lundevågen er han neppe.

AQ9I8916

Daglig leder John W. Nilsen takker Odd Vik for innsatsen på sistnevntes siste arbeidsdag.

Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

Det luktet grillmat i Lundevågen da kollegene i Farmar samlet seg for å markere slutten på et langt kapittel.

På bordet sto brus, kaffe og kaker. Rundt bordet satt folk som visste at dette ikke bare var en vanlig arbeidsdag. Det var Odd Viks siste.

SNART 77 ÅR GAMMEL har han bestemt seg for å gi seg etter 11 år i Farmar.

– Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Jeg kvier meg litt for det, sier Vik.

Så legger han til:

– Men jeg håper jo å komme innom her litt. Har de bruk for meg, må de bare ringe.

Odd Vik har vært en av de faste skikkelsene på Farmars base i Lundevågen. Ikke nødvendigvis den som har gjort mest ut av seg, men høyt verdsatt av arbeidskameratene.

HAN HAR JOBBET med ulike oppgaver på basen, holdt orden, tatt tak der det trengtes og bidratt med praktisk erfaring.

– Vi vil merke at han ikke jobber her lenger, sier Petter Ludvigsen, leder for teknisk vaktlag.

Vik kom ikke til Farmar etter et langt liv på sjøen.

– Jeg har ingen utdannelse, men livets skole har lært meg mye, sier han.

Bak seg har han år som skipper, styrmann og maskinist. Han har også kjørt losbåt.

EGENTLIG VAR DET aldri meningen at han skulle jobbe hver dag. Han hadde jo nesten nådd pensjonsalderen da han begynte.

– Jeg skulle bare være her to-tre timer av og til, men det ble nesten fulltid, sier Vik.

Slik kan det gå når man både trives og får tillit. I Farmar fikk han bestemme mye av arbeidshverdagen selv. Han kom og gikk etter behov, tok ansvar og fant sin plass i miljøet.

PÅ SPØRSMÅL OM hva som har vært det beste med å jobbe i Farmar, kommer svaret raskt.

– Arbeidsoppgavene, friheten, det sosiale og fantastiske folk. Og John Willy har vært en kjernekar.

John W. Nilsen, daglig leder i Farmar, sier at Odd Vik har vært en viktig del av miljøet i selskapet.

– For Farmar er det viktig å kunne tilrettelegge for at folk kan jobbe i selskapet, enten de er unge eller gamle, og uansett bakgrunn. Odd er et godt eksempel på hva erfaring, arbeidslyst og godt humør betyr i praksis, sier Nilsen.

HAN LEGGER IKKE skjul på at avskjeden er vemodig.

– Det er trist at Odd slutter. Samtidig er han selvsagt velkommen innom dersom han har lyst til å jobbe litt innimellom. Vi trenger alltid flinke folk, sier Nilsen.

For kollegene ble markeringen en anledning til å si takk.

Selv forsøkte hovedpersonen å holde følelsene litt på avstand.

– Det er en nokså vemodig dag, sier han.

– Du virker litt rørt?

– Nei, jeg er bare forkjølt, svarer Vik med et smil.