Royal Navy fikk Farmar-hjelp

12. juni 2024

Farmar bidro med flere tjenester da den havarerte patruljebåten HMS Biter fra den britiske marinen ble hentet i Lundevågen.

default

Patruljebåten HMS Biter fra den britiske marinen heises her om bord i lasteskipet, som skal ta havaristen hjem til Storbritannia. (Fotos: Daniel Hovden og Sveinung W. Jensen)

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Vi var på øvelse sammen med den norske marinen og Nato-flåten, da vi dessverre fikk motorstopp, forklarer kapteinen om bord, Sophie Tulloch.

Den 20 meter lange båten ble slept inn til kommunekaia Farsund. Mannskapet forsøkte å reparere feilen selv, men måtte etter hvert gi opp.

DENNE UKEN kom det London-registrerte lasteskipet Hartland Point og plukket opp havaristen.

Farmar har stått sentralt i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet.

– I tillegg til å levere de maritime tjenestene som taubåttjenester og fortøyning, har vi planlagt og levert krantjenester. Ettersom vår egen kran ikke var stor nok til å kunne håndtere dette løftet, måtte vi leie inn kapasitet fra en samarbeidspartner, som vi også med jevne mellomrom leverer krantjenester til, forteller John W. Nilsen, daglig leder i Farmar.

FARMARS EGEN kran løfter maksimalt 160 tonn, mens denne operasjonen på grunn av høyde og avstand krevde en kran som kunne håndtere maksimalt 500 tonn.

– Dette alene er en ganske stor rigg som krever opptil åtte semitrailere til å flytte alt av motvekter og utstyr som skal til, forklarer Nilsen.

Farmar har i tillegg utført såkalt «seafasting», eller sjøsikring på godt norsk. Dette arbeidet består i hovedsak av å klargjøre lasten med kjettinger og stropper for det som måtte vente fartøyet av vær underveis til bestemmelsesstedet.

FOR KAPTEIN Tulloch var det hell i uhell at båten ble tauet inn til akkurat Farsund. Sammen med mannskapet på fire, har hun nemlig fått muligheten til å utforske en ny by i et nytt land.

– Vi har vært her i et par uker nå, og det er virkelig fint her. Samtidig ser vi frem til å komme tilbake til Storbritannia og få båten fikset, sier hun.

Farmar har bistått Nato og Royal Navy flere ganger de seneste årene.

FFS Ponton 6 ble benyttet som avstandslekter både da hangarskipet HMS Queen Elizabeth besøkte Oslo i november 2021 og da en tysk ubåt gjestet Kristiansand i mars i fjor.

Farmar bidro dessuten med taubåt og to lektere, da verdens største hangarskip USS Gerald R. Ford gjestet Oslo i mai i fjor

– Nå kan vi lukke nok et vellykket oppdrag for Nato og Royal Navy, sier Nilsen.

Presentasjon

Taubåt / 1986

 

Arbeidsbåt / Taubåt /

 

Relaterte nyheter