River gammel garasje for å bygge ny kai
28. november 2024
Rivingen av det gamle garasjeanlegget i Lundevågen er i full gang. Til våren starter byggingen av ny kai.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Dette er en arbeidskrevende operasjon som vil ta noen måneder, sier John W. Nilsen, daglig leder i Farmar.
Formiddagssolen står lavt på himmelen, og treffer Roger Lammenes idet liften heiser ham opp fra bakken. Målet er toppen av et stålgitter. Til sammen er det 16 slike, som binder sammen en konstruksjon som ble bygd i 1980-årene da Bredero Price drev med coating og utskiping av svære rør.
STÅLGITTERNE SKAL demonteres og mellomlagres på kaia, før de sendes til gjenvinning. Det er en møysommelig jobb.
Lammenes har heldigvis med seg tre dyktige Farmar-kolleger. Til å hjelpe seg har de lekteren Ponton 9, som fungerer som plattform for den ene liften som brukes i operasjonen.
Ved siden av ligger kranfartøyet Farmar Aton, som løfter stålbjelkene ned på dekk etter hvert som de skrus og skjæres løs fra resten av konstruksjonen.
DET VAR I FJOR høst at Farmar overtok nabotomta i Lundevågen, som består av 25 mål med havnearealer. Planen er å binde området sammen med dagens base.
– Den gamle garasjen har lenge vært i veien for de store båtene. Når vi får kai hele veien rundt, vil vi kunne utnytte arealene på en mye mer effektiv måte, sier Nilsen.
KAIBYGGINGEN starter ytterst på motsatt side av bukta. De største stålbjelkene fra garasjeanlegget skal gjenbrukes som støttesøyler i den nye kaia. Og de gamle betongelementene vil bli benyttet som friksjonsplater.
Til slutt blir det støpt et dekke på toppen. Målet er å kunne gjenbruke over 90 prosent av betong og stål i ny infrastruktur.
– Vi har søkt om å bygge kaianlegget i fire trinn. Så få vi se om det på sikt også blir bygninger på området, sier Nilsen.
Presentasjon
FFS Aton / Kranfartøy / Lekter / 2016
Lekter / 1990