På eskorteoppdrag gjennom Doverstredet
24. desember 2024
Full av last slepes kontainerfryseskipet CS Leader fra Den engelske kanal til Kattegat og videre opp gjennom Storebælt. Farmar Arion ligger bak og styrer.

Farmar Arion ligger her bak kontainerfryseskipet CS Leader og styrer. (Foto: Henrik Amstrup Lauritsen)
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Skipet var på vei til Gdansk i Polen, da det fikk maskinhavari midt ute i Atlanteren. Det blir nå slept av ankerhåndteringsfartøyet Boka Forward. Men fra Den engelske kanal og oppover, trenger den ytterligere assistanse, sier John W. Nilsen, daglig leder i Farmar.
Når et større skip som ikke kan gå for egen maskinkraft slepes, er det store sjanser for at det skjener fra den ene siden til den andre.
DET KAN VÆRE farlig for annen båttrafikk. Derfor er det påbudt på enkelte strekk med eskortefartøyer under slike operasjoner.
– Farmar Arions jobb her blir å ligge bak skipet og bremse og styre, sier Nilsen.
TAUBÅTEN FRA Farmar hektet seg på slepet i Den engelske kanal. Derfra går turen gjennom Doverstredet, opp langs kysten av Frankrike, Belgia og Nederland, og så inn i Østersjøen. Fra Bornholm klarer den seg selv til Tallin.
– Doverstredet og Kattegat er trangt, men Storebælt er enda mer krevende, sier Nilsen, men legger til:
– DET ER EN veldig spennende jobb som tar mellom 10 og 15 dager.
CS Leader er registrert i Singapore, er 162,5 meter langt og har en bruttotonnasje på 14.276.
– Den har last som skal leveres i flere havner i Østersjøen, forteller Nilsen.
Presentasjon
FFS Arion / Taubåt / 1993