Ny slepebåt til Farmar Towage
15. april 2025
Farmar Towage sin nye taubåt har imponerende trekkraft, stor kapasitet og er bygget for allround-oppdrag.

Slik ser den ut, den nye taubåten til Farmar Towage.
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Vi har vært på jakt etter et nybygg tilpasset vårt behov i lang tid. Men det har vært ekstremt vanskelig å finne en båt som både kan utstyres med dobbeltromlede vinsjer med høy trekk kapasitet foran og bak, og har eskorteklasse og stor nok drivstoffkapasitet.
Denne båten har alt det – og den er nesten som ny, sier daglig leder i Farmar, John W. Nilsen.
Fartøyet vil få navnet Farmar Ares, og blir en del av en taubåtflåte som fra før består av Farmar Arion, Farmar Athos og FFS Atlas.
– Planen er å sette båten i drift allerede i mai. Dette er et strategisk kjøp som markerer en tydelig satsing på havgående slep og internasjonale oppdrag, sier Nilsen.
FARMARS NYE taubåt ble bygget i 2016 og har kun 3000 timer på propellene – omtrent det samme som Farmars øvrige fartøy går på ett år.
Båten er kjøpt fra et spansk selskap og har kun vært brukt til havnetjenester, selv om den er bygget for havgående operasjoner.
– Den har nok drivstoff til å gå over Atlanteren med et slep. Det er ikke mange båter av denne typen som kan det, understreker Nilsen, og legger til:
– Vi driver litt annerledes enn de som kun opererer med havnebuksering. Vi trengte en båt som har store vinsjer med stor kapasitet for både trekkraft og vaier, for å kunne gjøre krevende slep world wide.
FARMAR ARES måler 31,5 meter i lengde og 11,2 meter i bredde. På tross av den beskjedne størrelsen, har fartøyet en kraftig maskinpark med to Caterpillar 3516C-motorer som yter 2350 kW hver.
Båten har dobbeltromlede vinsjer både foran og akter, og et klart dekkareal på 150 kvadratmeter. Om bord finnes det elleve sengeplasser fordelt på tre enkeltlugarer og fire dobbeltlugarer – et stort pluss når det kreves ekstra mannskap i henhold til GOMO-regelverket.
Tankkapasiteten for drivstoff er på hele 301 kubikkmeter, noe som gir båten en utholdenhet på 40 døgn i økonomisk fart.
Selv om Farmar Ares er mindre enn selskapets eksisterende båt, Farmar Arion, har den mer trekkraft – hele 91 tonn bollard pull, mot Farmar Arions 87. Den er også klargjort for å møte det såkalte GOMO-regelverket, som stiller strenge krav til bemanning og operasjonssikkerhet for offshoreoperasjoner.
– DEN HAR TO LUGARER mer enn det som er vanlig på denne type båt. Det gjør at vi kan ha med ekstra navigatør og dermed levere i henhold til GOMO-reglene på de oppdragene som stiller krav om dette, og det er det ikke mange i det norske markedet som kan, forklarer Nilsen.
Båten får et mannskap på fem personer pluss lærling, og Farmar er nå i gang med å rekruttere til stillingene.
– Jeg vil absolutt anbefale folk å søke. Det er en utrolig bra båt, og den er så vidt innkjørt. Kvalitetsmessig er den som et nybygg uten innkjøringsproblemene, sier Nilsen.
FARMAR ARES har også eskorteklasse, FFI-klasse og oil recovery-klasse med tilhørende utstyr som oljelense og oljeskimmer om bord. Alt ligger til rette for at båten blir en sentral brikke i Farmars videre ekspansjon.
– Det ligger i kortene at vi vil få flere oppdrag med denne båten i flåten. Vi gleder oss til å få den i drift, sier Nilsen med et smil.
Presentasjon
Farmar Ares / Taubåt / 2016