Klargjør seismikkbåt for India-tur

30. oktober 2024

Det jobbes for fullt på Farmar-kaia og om bord i Shearwater-fartøyet. Etter noen måneder i venteposisjon i Farsund, setter seismikkbåten snart kurs for India.

AQ9I5503

Roger Lammenes og Andre Mosvold (i arbeidsbåten) gjør den ene monovingen klar for å bli demontert og løftet på land.

Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Det er mange ting som må på plass før båten kan seile. Så du kan trygt skrive at det er hektisk, smiler Ronny Christoffersen, verkstedsjefen hos Farmar.

Farsund er verdens største seismikkhavn, og Farmar-gruppen har management-avtaler med flere rederier.

Fra å være en opplagshavn frem til 2016-2017, er Farsund nå blitt en fullskala «O&M Port» – eller på godt norsk operasjons- og vedlikeholdshavn.

– EN DEL AV JOBBEN vår er å sørge for at fartøyene er klare når de skal ut på oppdrag igjen. Dette innebærer innkjøp og leveranse av forbruksmateriell, utrusting og ombygging til det spesifikke oppdraget de skal ut på, klargjøring til sertifisering av utstyr som skal brukes og ellers alt kunden måtte trenge, sier John W. Nilsen, daglig leder i Farmar Services – som tar seg av det praktiske arbeidet i forbindelse med reaktiveringen.

– Jeg vil anslå at om lag 70 prosent av alle leveransene dekkes av lokale leverandører. Det er selvsagt noen utstyrsleveranser som betinger spesifikke leverandører, men de aller fleste leveransene klarer vi lokalt med gode samarbeidspartnere, sier Nilsen.

BAK SPAKENE i mobilkrana sitter Tony Kristiansen. Roger Lammenes og Andre Mosvold gjør klar kjettingene på kaia. Snart skal løftearrangementet til monovingene akter i båten skjæres av og løftes på land.

– Det er ikke bruk for dem om bord lenger, sier Christoffersen.

MONOVINGER ER kort forklart en forvokst artsfrende av fiskeredskapet oter, som bidrar til å skape spredning i kablene som slepes etter båten for å kunne skape et større dekningsareal bak båten.

Det benyttes to monovinger en på hver side av kabelstrekket som trekker hver sin vei.

NEDE PÅ UNDERDEKKET er Isak Lyngsvåg Andreassen og Ragnar Zuleta i sving med å demontere to store kompressorer og tre kjølere til båtens ventilasjonsanlegg.

– De skal skiftes ut med nye komponenter. Farmar skal utføre installasjonsjobben også, sier Christoffersen.

FARMAR-TEAMET har målt, merket og sertifisert alle ankerkjettingene om bord. I tillegg er vinsjer og kraner gjennomgått og godkjent for ny bruk.

– Det samme gjelder brannutstyret på båten. Men der måtte vi leie inn et eksternt firma til å ta seg av sertifiseringen, forteller Christoffersen.

Seismikkbåten har dessuten fått oppgradert og sertifisert både radioutstyr og radarer om bord.

Mannskapet er for lengst på plass. Neste uke forlater båten Farsund for denne gang. En jobb i India venter.