Hjelper marinebåter inn og ut

28. mars 2025

Farmar har igjen hatt oppdrag for NATO-flåten. Den siste måneden har flere av taubåtene hjulpet utenlandske fregatter i Stavanger havn.

fd5f9a1f-ffca-4e8c-9880-e0fcc922aba3

FFS Atlas assisterer her et briitsk marinefartøy inn til Stavanger havn. (Alle foto: Terje Nilsen)

Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

– Vi er jo stolte av å få slike jobber igjen og igjen, sier John W. Nilsen, daglig leder i Farmar. Dette viser at vi kan levere på konkurransemessige vilkår også andre steder enn nærområdet vårt.

Selskapet har i februar og mars hatt flere operasjoner på rappen. Farmar Athos og FFS Atlas har begge vært involvert, i tillegg til innleide slepebåter.

– NORGE ER ET populært land for NATO-flåten å besøke. De kommer gjerne opp i forkant av øvelser for å teste ulike krigsskip, forteller Nilsen.

Marinefartøyene ligger som regel i samme havn i en ukes tid av gangen.

– De går gjerne ut om morgenen og kommer inn igjen om kvelden. Vår jobb blir å hjelpe dem til kai og ut fra kai, sier Nilsen.

FARMAR HAR de seneste årene hatt en rekke oppdrag for NATO-flåten.

Alle de tre taubåtene var i aksjon under Oslo-besøket til det amerikanske hangarskipet USS Harry S. Truman i november i fjor. Farmar hadde da eskorteoppdraget.

I juli i fjor bidro selskapet med flere tjenester da den havarerte patruljebåten HMS Biter fra den britiske marinen ble hentet inn til Lundevågen.

DA VERDENS største hangarskip USS Gerald R. Ford gjestet Oslo i mai 2023, stilte Farmar med både taubåt og to lektere.

To måneder tidligere ble FFS Ponton 6 leid inn som avstandslekter da en tysk ubåt gjestet Kristiansand. Samme lekter ble brukt til samme type oppdrag under Oslo-besøket til det britiske hangarskipet HMS «Queen Elizabeth» i november 2022.

– Vår fordel er i slike forbindelser at vi kan tilby en totalpakke med slepebåter, fendere, lektere, vaktbåter, kraner og liknende. Vi har eget verksted som kan bygge skreddersydde løsninger om det trengs, eller rigge opp lektere og båter med vinsjer, gangveier og stillaser, sier Nilsen.

FARMAR HAR også to flytende, mobile såkalte RoRo-ramper, som kan brukes som midlertidige kaier der det ikke finnes infrastruktur eller kaier fra før. Med disse kan det landes alt ifra tanks til vindmøller eller annet tungt utstyr nesten hvor som helst.

– I tillegg kan vi levere oljelenser og annet beredskapsutstyr som kunden måtte trenge under oppholdet. Alt kan mobiliseres samtidig ved hjelp av taubåtene, sier Nilsen.

Presentasjon

Taubåt / 2014

 

Taubåt / 1986