Her sveises Baring-rørene sammen
28. februar 2025
Endene på de 2500 meter lange rørene løftes opp av kranene på Farmar Aton og plasseres på en lekter. Deretter sveises de sammen.

Sveisejobben er i gang. Farmar Aton har her heist opp endene på begge rør og plassert dem på en lekter. (Foto: Bendik Ernst Øverland Schøning, Dykkerteknikk)
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommnunikasjon
– Det er kritisk at rørene ligger helt i ro under sveisingen. Det hjelper godt å kunne bruke Farmar Aton. Båten har fire kraner om bord og er perfekt til denne typen operasjoner, sier John W. Nilsen, daglig leder i Farmar.
Det er to sammenhengende rørledninger som skal legges. Den ene skal frakte vann ut fra oppdrettsanlegget, den andre skal føre vann inn. Hvert rør får en total lengde på drøyt 8000 meter.
– VI ER NÅ FERDIGE med rørslep nummer tre og er dermed halvveis. Bortsett fra en traséjustering helt i starten, har alt gått etter planen, sier Nilsen.
Rørene leveres ferdige fra leverandør i lengder på 500 meter. Innerst i Sellegrodsfjorden påføres de betonglodd og sveises sammen til lengder på 2500 meter. Deretter slepes de utover, mellom holmer og skjær.
DET ER DYKKERTEKNIKK som har hovedansvaret for sammenstilling og utlegging av rørene. Når rørene er i riktig posisjon, sveises de sammen og plasseres på havbunnen. Dykkerne bruker en ROV i monteringsarbeidet under vann.
Farmar har bistått med multistrålescanning av hele rørtraseen og har nå ansvar for å slepe rørene på plass. Så langt har taubåten Farmar Athos utført slepejobben, assistert av flere arbeidsbåter.
Kranbåten Farmar Aton er, som nevnt, sentral i utlegging og sammenkobling av rørene.
– Vi er også en stor utstyrsleverandør til prosjektet, forteller Nilsen.
MED FARMAR-BASEN som nærmeste nabo bygger Baring Farsund et oppdrettsanlegg i Lundevågen, som kan produsere opptil 24.000 tonn postsmolt eller matfisk når det står ferdig.
Den første delen av anlegget skal etter planen stå ferdig til våren.Her sveises Baring-rørene sammen.