Hangarskip får eskortehjelp fra Farmar
6. november 2024
Tre taubåter i Farmar-flåten er i aksjon under Oslo-besøket til det amerikanske hangarskipet USS Harry S. Truman. – Veldig gøy at vi denne gangen også har eskorteoppdraget, sier Farmar-sjef John W. Nilsen.
Farmar Arion og FFS Atlas assisterer her det enorme krigsskipet. (Foto: Steffen Syvertsen)
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Farmar Arion og Farmar Athos er begge klassifisert som eskortebåter. De har finner montert under skroget som gir dem indirekte styrekrefter.
– Skulle hangarskipet få problemer med roret eller miste fremdrift, vil en eskortebåt kunne overta styringen. En vanlig taubåt har ikke disse egenskapene, sier Nilsen.
DET ER EN gigant av en farkost som denne uken besøker den norske hovedstaden. USS Harry S. Truman måler over 300 meter og har en besetning på mellom 4500 og 5200 personer.
De to eskortebåtene fra Farmar møtte hangarskipet like utenfor Filtvet ved innseilingen til Oslo. Etter å ha hjulpet fartøyet gjennom det trange Drøbaksundet, ble FFS Atlas, en tredje taubåt fra Farmar, koblet på.
– At et stort amerikansk hangarskip blir assistert av tre taubåter som alle er fra Farmar, er spesielt. Samtidig begynner vi å få erfaring med å hjelpe NATO-flåten, sier Nilsen.
FOR DET ER ikke mer enn halvannet år siden USS Gerard R. Ford, som er verdens største hangarskip, var på tilsvarende Oslo-visitt. Den gangen var FFS Atlas blant taubåtene i assistanseteamet.
Farmar har også bidratt med avstandslektere. Først til det britiske hangarskipet HMS Queen Elizabeth i Oslo i november 2022, så til en tysk ubåt i Kristiansand i mars året etter.
Begge gangene ble Ponton 6 benyttet. Dette er en såkalt deck barge. Den er 55,3 meter lang og 17,3 meter bred. Uten last stikker den 75 centimeter ned i vannet.
– Ponton 6 er ideell for denne typen oppdrag, sier Nilsen.
DENNE UKEN fungerer lekteren som landingsstasjon for taxibåtene som går i skytteltrafikk mellom hangarskipet og land.
– Vi har gjort en stor jobb med Ponton 6 i forkant av oppdraget. Ikke bare er hele lekteren fendret. Vi har også fylt den med 1500 tonn ferskvann for å komme ned på avtalt høyde, forteller Nilsen.
Mens Farmar Arion allerede har dratt videre til et nytt oppdrag, er de to andre taubåtene igjen i Oslo for å hjelpe USS Gerard R. Ford ut fjorden når den skal dra.
Ved avgangen er det Farmar Athos som skal utføre eskorteoppdraget.