Farmar Arion slepte tråler i sikkerhet
17. desember 2024
Sammen med en redningsskøyte og to helikoptre rykket taubåten Farmar Arion ut, da en tråler tok inn vann midt i Skagerrak.

Farmar Arion er her kommet frem til den havarerte tråleren. Bildet er tatt av mannskapet om bord. (Foto: Privat)
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Vi ble kalt ut av trafikksentralen i Vardø, som hadde mottatt en mayday-melding, sier John W. Nilsen, daglig leder i Farmar.
To av mannskapet på fire ble fløyet i land i Norge. De andre ble værende igjen om bord i båten, som Farmar Arion slepte inn til Farsund.
GRIMSTAD-TRÅLEREN Vestfjord befant seg nesten halvveis mellom Norge og Danmark, da meldingen kom inn.
– Den hadde en lekkasje om bord. Men allerede før vi nådde ut til havaristen, hadde ett av helikoptrene klart å fire ned en vannpumpe. Så det var aldri fare for at båten skulle synke, forteller Nilsen.
HAN FORTELLER likevel om tøffe værforhold, som gjorde nødslepet utfordrrende.
Gjennom Fædrelandsvennen takket kapteinen om bord på Vestfjord, Oskar Halldorsson, redningsmannskapene.
– Hadde de kommet en time senere, hadde nok utfallet vært helt annerledes, sier han.
HALLDORSSON forteller at båten tok inn mer vann på arbeidsdekket enn de klarte å få ut.
– Jeg innså at dette kunne bli problematisk og tok etter kort tid avgjørelsen om å få mannskapet opp i styrhuset og ikledd overlevelsesdrakter, og slippe alt annet vi hadde i hendene, sier han til avisen.
Arbeidsdekket ligger lavere enn øvre dekk, omtrent i vannlinja. Det er der fiskerne får inn fisken, sløyer den og ordner med fangsten.
Presentasjon
FFS Arion / Taubåt / 1993