Eskorterer oljetankere på Mongstad
29. januar 2025
Tankskipene trenger assistanse når de skal inn og laste olje ved raffineriet på Mongstad. Energigiganten Equinor har hyret inn Farmar Athos som eskortebåt i januar.

Farmar Athos i arbeid som eskortebåt for et tankskip på Mongstad. (Foto: Kystverket)
Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Det er selvsagt kjempegøy å vinne en slik kontrakt. Det viser at det arbeidet vi har lagt ned de siste årene med henhold til sertifiseringer og kvalifikasjoner rederiet har gjennomgått bærer frukter. Det viser også at vi er spiller å regne med, sier John W. Nilsen.
Hovedkravet for båten er at den innehar en klassenotasjon som eskortetaubåt. Farmar har to båter med denne notasjonen, Farmar Athos og Farmar Arion.
Mongstad-jobben varer i hele januar. Og det er fullt kjør hver dag, skal vi tro Nilsen.
– DET ER IKKE noe latmannsliv å være mannskap på Farmar Athos. Spesielt ikke denne måneden. Alle om bord må stå på døgnet rundt, sier Farmar-sjefen.
Farmar Athos regnes som en av Norges grønneste taubåt. Den går med diesel-elektrisk motorkraft til og fra slepeoppdragene, men den største besparelsen ligger i fremdriftssystemet (såkalt «in-line» eller «transverse»).
Propellene er montert etter hverandre i fartsretningen noe som reduserer drageffekten til det halve i forhold til tradisjonelle systemer. Dette sparer miljøet for utslipp og kundene for kostnader.
Fartøyet er bygd i 2014 og ble en del av selskapets flåte i slutten av 2019. Farmar Athos benyttes til slepeoppdrag, flytting av rigger, havnebuksering, langbuksering, assistanse og berging.
DET ER FØRSTE gang en taubåt fra Farsund leies inn til en eskortejobb på Mongstad, som er det største oljeraffineriet i Norge og et av de mest avanserte i Europa.
Årsaken er at en av de faste taubåtene er inne til klassing. Dermed trengte Equinor en «vikar».
– Det er helt knall. Vi prøver selvsagt å gjøre jobben så godt at vi blir spurt igjen, sier Nilsen.
Mongstad er Norges største havn målt i tonnasje og Europas nest største oljehavn. Ifølge en rapport fra NHO Logistikk og Transport håndterer terminalen cirka 500 skip per år.
Presentasjon
Taubåt / 2014